Запознаване с евристиката
Ако започвате да поддържате уеб сайт с възможно най-добрата оптимизация на уеб сайтовете, ще трябва да се запознаете с евристиката. Това е просто термин за признаване на модел и е в състояние да разреши даден проблем или се стигне до заключение бързо и ефективно чрез консултации на това, което вече знаем за този конкретен модел.
С други думи, с помощта на евристичните методи може да се намери начин за решаване на проблема въпреки, че това не винаги е най-практичният начин. Евристиката е важна за оптимизация на уеб сайтове, защото те позволяват вариации в начина, по който потребителите търсят по дадена ключова дума или ключови думи. Тъй като комбинация от фактори трябва да идва заедно, за да класирате вашият уеб сайт, евристичните методи дават възможност за някои, но не всички, от тези фактори, да присъстват.
Един пример: Да речем, че имате уеб сайт за планиране на пътувания. Ако един уеб потребител търси "пролетните ваканции", роботът търсачка ще посети много места, с различни ключови думи, разположение на думата и плътност на ключовата дума. Ще покаже всички резултати, изчислени въз основа на релевантността. Роботът може да намери един сайт с фразата "някои автори да получат най-добрите си идеи през пролетта или по време на ваканция." Но такъв сайт няма да го отбележи с висок рейтинг, защото не отговаря на базовите критерии. Ключовите думи са разделени и не са на един ред. Също така, линкове от този сайт е малко вероятно да подкрепят идеята за планиране на пролетта ваканция. Търсачката ще класира по нагоре вашият уеб сайт планиране на пътувания, защото има общо с "пролетните ваканции."
Но роботът няма да класира само вас. Той търси по всички критерии, така, че всичко има значение. Уникалност на текста, плътност на думите, ключови думи линкове и др.
Евристика за използваемост в уеб-сайтовете е установена за първи път от Jacob Nielsen през 1990 година. По това време той развива списък с десет позиции, които, когато са включени в дизайна на уеб-сайт, ще направи сайта по-използваем за физически лица. През 1994 година, Nielsen актуализира този списък на евристични методи, така че сега тя включва следните елементи:
- Видимост на състоянието на системата: Този принцип гласи, че потребителят трябва винаги да знаете какво става чрез обратната връзка от системата, която е предоставена своевременно.
- Съвпадение между системата и реалния свят: Според това правило, системата трябва да говори езика на потребителя. Това означава, че ключовите думи, фрази и концепции трябва да бъдат използвани по начин, който е познат на потребителя и да не е само технически или маркетингови модерни думи.
- Потребителски контрол и свобода: Този принцип гласи, че потребителите често погрешно правят избор които всъщност не желаят. Поради тази причина, е от съществено значение, да имате възможността да отмените или върнете действие. Един добър пример за това е бутоните за напред и назад в уеб браузъра.
- Съответствие и стандарти: Всеки път потребителите кликват на бутон или за да видят една дума, те не трябва да се чудят какво означава тази дума. Съвместимостта и стандартите се прилагат както за езици, така и действия и следва да бъдат предвидим през Интернет.
- Предотвратяване на грешки: Потребителите са разочаровани от грешки. Следователно, вие трябва да проектирате своя уеб сайт с предотвратяването на грешки. Въпреки това, ако има място, където потребителите може да се натъкнат на грешка се препоръчва да се използва система за потвърждение.
- Разпознаване вместо повторно извикване: Не карайте потребителите да запомнят неща от един екран или диалогов прозорец. Вместо това създайте страниците си с ясно видими инструкции, действия и предмети.
- Гъвкавост и ефективност на използване: Този принцип важи както за начинаещите потребители така и за опитни потребители на вашия сайт. Според това правило, вашият сайт трябва да се прилага и за двете групи на потребителите чрез предоставяне на персонализирани действия.
- Естетичен и минималистичен дизайн: Помнете поговорка KISS (Keep It Simple, Stupid)? Е, вашите потребители може да не са глупави, но те все още искат да запазите вашия сайт толкова прост, колкото е възможно. Ако вашите продукти, услуги или информация, са сложни, за намиране, вие ще загубите посетителите на сайта си много бързо. Те ще отидат на място, където е лесно да намери това, което се търсите.
- Помогнете на потребителите разпознаят, диагностицират, и да превъзмогнат грешките: Потребителите искат съобщения за грешки които да им помогнат да коригират грешката възможно най-бързо. Уверете се, че съобщенията за грешки не са криптирани, и са предоставени ясно. Също трябва да са и лесни за следване инструкции.
- Помощ и документация: Не трябва потребителите да помогнат и за документиране на файловете. Но има някои случаи, когато това е нужно. Ако случаят е такъв за вашия сайт, не забравяйте инструкциите да са лесни за следване и да има навигация която да е написани на ясен, разбираем език.